Mensenrechtenverdediger Mary

mary zimbabwe2

De negende mensenrechtenverdediger van het Shelter City-project is Mary uit Zimbabwe. In dit land is homoseksualiteit verboden. Voor lhbt-ers is het leven in Zimbabwe zwaar. Zelfs het geven van een knuffel of een zoen kan leiden tot een mishandeling of arrestatie.
Mary is een lesbische vrouw en medeoprichtster en directrice van de organisatie RAWO die zich voor lhbt-ers inzet. Haar organisatie heeft niet zo heel veel leden omdat het voor een lhbt-er gevaarlijk is. Zelf heeft ze te maken met beledigingen en aanvallen op straat, ze heeft meermalen gemerkt dat ze gevolgd wordt en dat haar huis in de gaten wordt gehouden. Ook is ze verschillende keren zonder enige aanleiding gearresteerd.

Mary was van april-juni 2019 te gast van Nijmegen. Ze heeft les gegeven over mensenrechten in haar land op het MaasWaal College in Wijchen en ze ging in gesprek met leden van Amnesty Nijmegen over mensenrechten, lhbti+ en de goede en slechte zaken in Zimbabwe en Nederland. Ze was kritisch over Nijmegen als roze stad in een artikel van de Gelderlander.
Ze is ook met de Vrouwenrechtengroep meegegaan naar een bijeenkomst in het Amnestyhuis in Amsterdam.

Ze komt ook aan het woord in het RKK-programma Kruispunt (https://tvblik.nl/kruispunt/shelter-city) en in het RN7-programma 5 Jaar Shelter City (https://www.rn7.nl/58-rn7/pagina-s/9601-5-jaar-shelter-city).

harry helene mary
Voorzitter Harry, persvoorlichter Hélène en mensenrechtenverdedigster Mary

Zie ook het verslag van Bureau Wijland over haar vertrek.