Kinderbevrijdingsfestival

kinderbevrijdingsfestival2023

Traditioneel was Amnesty Nijmegen wederom aanwezig op het Kinderbevrijdingsfestival 2023. Het was weer gezellig druk en we hadden tientallen kinderen voor onze stand. Voor de kinderen van 3-12 jaar hadden we drie activiteiten in het aanbod.

Het meest gewild was het maken van buttons met onze buttenmachine. De kinderen konden een voorbeeld van Amnesty uitknippen of hun eigen afbeelding tekenen en vervolgens samen met ons een button maken:

kinderbevrijdingsfestival2023 buttonsmaken

Daarnaast konden kinderen een tekening maken voor jongeren(organisaties) uit de Jongerengroetenlijst  van Amnesty ...

kinderbevrijdingsfestival2023 tekenenjpg

... of met afwasbare plakkaatverf een 'hand'tekening zetten ...

kinderbevrijdingsfestival2023 verf

... met dit spandoek als resultaat:

kinderbevrijdingsfestival2023 spandoek

Van dit spandoek hebben we een foto gemaakt en samen met de kindertekeningen zijn deze verstuurd naar:

Sarah Mardini en Seán Binder
In Griekenland kun je gevangen worden gezet omdat je mensen redt. Zij waren reddingswerkers op het eiland Lesbos. Ze redden  mensen van bootjes die in zee in gevaar waren gekomen. Volens de regering horen ze bij een criminele organisatie en gevangenisstraf dreigt.

Ceclia, Netsai en Joanah
Tijdens de corona organiseerden Ceclia, Joanah en Netsai een vreemdzaam protest tegen het beleid van de regering in Zimbabwe. Ze werden aangevallen en zwaar mishandeld. Ze werden naar het ziekenhuis gebracht. Daar mochten ze niet met journalisten spreken. Ze herkenden hun aanvallers. De politie zegt dat ze alles verzonnen hebben en kunnen nu 20 jaar gevangenisstraf krijgen.

Yahaya Sharif-Aminu
De Nigeriaanse zanger Yahaya bracht een liedje uit waarin hij kritisch is over het geloof. Hij werd wegens godslastering ter dood veroordeeld. De familie van Yahaya werd ook bedreigd en moest vlcuhten. Yahaya wacht nu op de uitvoering van zijn straf.

Leidy Cadena
De studente Leidy Cadena uit Colombia deed mee aan een vreedzaam demonstratie voor beter onderwijs en een betere gezondheidszorg. Toen ze weg wilden gaan, werden ze door agente tegengehouden en een agent schoot op Leidy waardoor ze haar oog verloor. Toen ze de agent wilde aangeven, werd ze bedreigd en moest ze naar het buitenland vluchten.

Inwoners van Hadidiyah en Humsa
De inwoners van de Palestijnse dorpen Hadidiyah en Humsa kunnen hun dorpen niet meer verlaten omdat ze bang zijn dat hun woonplaats wordt verwoest door het Israelische leger. Er zijn al enkele huizen vernield, bijvoorbeeld van twee families met 40 volwassenen en kinderen. Ze zijn bang dat als ze hun huis een keer verlaten, bij terugkomst hun huis verwoest is.