Muziek over vrouwenrechten

suffragettesTen tijde van de suffragettes is er veel muziek over vrouwenrechten uitgebracht, met name over vrouwenkiesrecht.

Suffragettes is de benaming voor vrouwen in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten die rond de vorige eeuwwisseling (1900) streden voor het vrouwenkiesrecht. De term is afgeleid van suffrage, dat stemrecht betekent.

De folkzangeres Gerri Gribi heeft een eeuw later diverse strijdliederen van suffragettes opnieuw opgenomen. Zie daarvoor ook de website http://creativefolk.com

deeyahMaar ook deze tijd heeft vrouwen nodig die zich voor vrouwenrechten inzetten. Deeyah (links), ook wel de Muslim Madonna genoemd, is zo iemand. In haar song What will it be? roept ze mensen van alle geloven op vrouwenrechten te respecteren. Voor die oproep heeft ze diverse doodsbedreigingen gekregen.

We hebben ook enkele nummers weten te vinden over huiselijk geweld tegen vrouwen (Goodbye earl, My name is Luka en Behind the wall), maar er moeten daarover zeker meer nummers te vinden zijn. We houden ons dan ook aanbevolen voor aanvullingen!

Het liedfragment dat u op de achtergrond hoort is van Neneh Cherry (Woman) dat zeker in het refrein (This is a woman's world) als tegenhanger kan dienen van James Browns This is a man's world.

• Behind the wall - Tracy Chapman
  • Blk Girl Soldier - Jamila Woods
  • Broken Girl - Matthew West
  • Er is een land waar vrouwen willen wonen - Cobi Schreijer en Koor Haar (naar het boek van Joke Smit)
  • Four women - Nina Simone
  • Goodbye earl - Dixie Chicks
  • I'm OK - Christina Aguilera
  • It's a man's, man's, man's world - James Brown @ The Famous Flames
  • Keep women in her sphere - Gerri Gribi
  • March of the women - Gerri Gribi
  • My name is Luka - Suzanne Vega
  • Never again - Nickelback
  • No woman, no cry - Jimi Hendrix & The Wailers
  • Oh Dear, What Can the Matter Be (Women are wanting to vote) - Gerri Gribi
  • Respect - Aretha Franklin
  • Sing - Annie Lennox (klik hier voor een youtube-filmpje)
  • This is a man's world - James Brown
  • This is not a feminist poem - Wanawana
  • This is not a feminist song - Saterday Night Live Cast (klik hier voor een youtube-filmpje)
  • Warrior - Demi Lovato
  • We will never stop, we will never go away - Gerri Gribi
  • What will it be? - Deeyah
  • Wildflower - Skylark
  • Woman - Neneh Cherry
  • Woman is the nigger of the world - John Lennon
  • Zaaten Dré - Truus Willem

Luister ook naar dit lied over het werk van vrouwen wereldwijd, geïnspireerd door het werk van de VN-Vrouwen (UN Women):

Als je nog een nummer weet dat niet op deze lijst staat, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ons dan.