Walk the Rainbow

In zeven landen krijg je voor homoseksualiteit een tegoedbon voor de doodstraf. In 76 buitenlanden is homoseksueel gedrag strafbaar. In nog meer landen kunnen lhbt’s niet leven naar hun geaardheid door het gure maatschappelijke klimaat. Mensenrechtenstrijders die voor hen opkomen, riskeren hun leven en juist voor hen is ondersteuning nodig: hulp van advocaten, regelen van documenten, verschaffen van schuilplaatsen, trainen om hun communicatie te beveiligen, maar soms ook heel materieel bijvoorbeeld aanschaf van nieuwe computers. Die steun biedt PRIDE, de samenwerking van COC en Amnesty. Uit Rusland klonk een hulpvraag of het fonds voor de Open Games in Petersburg kon helpen met de beveiliging van de computers tegen hacken door de politie, die hulp werd geboden inclusief training van de mensen.

Wat deden wij vanuit Nijmegen voor het pridefonds?
Amnesty Nijmegen heeft samen met COC Nijmegen de actie Walk the Rainbow opgezet. Walk the Rainbow gaf de problemen en de strijd van onze roze broeders en zusters in het buitenland extra aandacht en zamelde voor hen geld in via PRIDE.

walktherainbow-logo685pixels

Walk the Rainbow heeft in de maanden voorafgaande aan Roze Woensdag tijdens de Vierdaagse zich flink ingezet om de problematiek van bedreigde en vervolgde activisten aandacht te geven en om geld op te halen.

We hebben een openingsnight gehad in het Roze Huis die als heel informatief en inspirerend werd ervaren. Dat gebeurde ondermeer door met elkaar het gesprek aan te gaan over en naar aanleiding van de documentaire “The invisible men”: Palestijnse homo’s worden uitgespuugd door hun families, en gechanteerd door de Palestijnse geheime dienst. Ze vluchten naar Israel, maar kunnen het beloofde land alleen zien vanuit hun harnas. Ze zijn illegaal en worden door enkele moedige Israëli’s geholpen. Hoe te handelen als mensenrechtenverdediger?

Heel snel ging onze facebookpagina van start. Zo konden we iedereen informeren. Die informatie betrof vaak onze postzegelactie. We hebben speciale zegels laten drukken en noemden de actie “10 voor 10”.

walktherainbowpostzegels

Alle 150 setjes zijn verkocht. Daarnaast hebben we veel setjes regenboogveters verkocht.

walktherainbow-veters

Walk the Rainbow vond haar hoogtepunt en afsluiting op Roze Woensdag. Het Faberplein en het podium waren omgetoverd met banners en vlaggen van het Pridefonds en Amnesty.

walktherainbow-faberplein2

In de kooi die daar was opgebouwd nam Robert plaats. Robert is een man van 32. Drie jaar geleden kreeg hij als asielzoeker uit Oeganda vergunning om hier te blijven. Hij had daar wel zijn opleiding maatschappelijk werk kunnen doen, maar als homo is werken maar ook leven in het algemeen onmogelijk. Robert is een moedig mens om te willen zitten in de kooi als symbool van al die mensen in al die buitenlanden waar je niet mag leven naar je aard. Schrijnend was het om aan te zien hoe de feestende juichende en drinkende massa de kooi passeerde. Hoe ziet eenzaamheid er uit?

walktherainbow-faberplein

De verlichting van dit heel ongemakkelijke gevoel bestond erin dat de twee Roze Reporters regelmatig vragen stelden aan Robert, waardoor de focus weer even verlegd werd naar de kooi en waarna de collectanten weer op pad konden naar het geïnformeerde en gemotiveerde publiek.

We hebben in totaal €1502,88 kunnen overmaken naar het Pridefonds. Dank aan iedereen die geholpen en gegeven heeft.

Laten we niet eenmalig, maar vaak aandacht geven aan al die mensen die hun andere geaardheid geheim moeten houden op straffe van vervolging!
Walk the Rainbow, blijf lopen en de veelkleurigheid vieren!

Zie ook onze fotogalerij voor alle foto's op het Faberplein.