Mensenrechtenverdediger Zafar

De derde mensenrechtenverdediger van het Shelter City-project was Zafar uit Pakistan. Hij is journalist en rapporteert veelvuldig over mensenrechtenschendingen in heel Pakistan, tot grote ergernis van de Pakistaanse overheid.
Hij was gast van Shelter City Nijmegen van 8 maart tot 6 juni. Hij kreeg een tijdelijke opvang, heeft aan diverse colleges en cursussen meegedaan en op verschillende evenementen gesproken in Nijmegen en andere steden (waaronder Utrecht en Den Haag).

Zijn vertrek in Droomvilla Lux was tevens een terugblik op het reilen en zeilen van de drie mensenrechtenverdedigers voor een publiek van meer dan 50 mensen.

afscheidzafar publiek

Verschillende sprekers kwamen aan het woord: Sebastiaan van der Zwaan, directeur van Justice and Peace; Harry de Ridder, voorzitter van Amnesty Nijmegen; Eva Rieter, onderzoeker aan de Faculteit Rechten van Radboud Universiteit; Hubet Bruls, burgemeester van Nijmegen.

afscheidzafar sprekers

Harry de Ridder sprak over het lespakket 'Wie verdedigt de mensenrechtenverdedigers' waarin leerlingen onderzoeken of je een superman moet zijn om een mensenrechtenverdediger durven te zijn. Het lespakket zegt: 'nee', maar hij gaf Zafar een poster die aantoont dat we hem wel degelijk als een superman zien:

afscheidzafar superman

Ook Zafar zelf kwam aan het woord. Hij vertelde hoe blij hij was drie maanden in Nijmegen gast te kunnen zijn en dat hij Nijmegen gaat missen.

afscheidzafar zafarspreekt

Op de foto hieronder ziet u enkele vrijwilligers en contacten die voor Zafar belangrijk waren.

afscheidzafar zafarscontacten

De volgende foto toont Zafar met de Qader, coördinator van het Shelter City Nijmegen-project en stagiaire Marije de Boer:

afscheidzafar qadermarijezafar

En hieronder Zafar met Hélène van der Sijp, persvoorlichter van Amnesty Nijmegen en Harry de Ridder, voorzitter van Amnesty Nijmegen:

afscheidzafar harryhelenezafar

Zie voor meer foto's ook onze Fotogalerij.