Amnesty RightsWalk 1

rightswalknijmegen slideshow

Deze Amnesty RightsWalk vertelt over een tijd toen mensenrechtenschendingen aan de orde van de dag waren, over slachtoffers als de Joodse Nijmeegse familie De Wijze en priester Titus Brandsma, maar ook over Oranje-Marie, studenten en gewone burgers die zich met verzetsactiviteiten bezighielden. Elke verhaal legt de verbinding met een of meer artikelen van de (huidige) Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Over de route
De route voert je langs veertien locaties bij en in het centrum van Nijmegen. Via tekst en beeld maak je kennis met de oorlogsverhalen van de stad en haar bewoners. Je kunt de verhalen zelf lezen of er naar luisteren, die keuze is aan jezelf. Een van de locaties is het monument De Schommel:

Locatie 13: Monument De Schommel – Raadhuishof
Op 22 februari 1944 waande Nijmegen zich veilig toen het luchtalarm werd ingetrokken. Uit het niets doken er een kwartier later Amerikaanse bommenwerpers op die het centrum van de stad bombardeerden, mikkend op het stationsterrein. Maar dat ging door de sterke wind mis. In het hele centrum werden huizen, winkels, kerken en schoolgebouwen getroffen. Zo is Plein ’44 ontstaan. Bijna 800 Nijmegenaren kwamen om, onder wie 24 kinderen van een basisschool en 8 zusters die de school leidden. Op hun speelplaats is nu het monument De Schommel te vinden. Volgens het humanitair oorlogsrecht is het verboden om burgerdoelen te bombarderen, zoals onlangs in Syrië en Oekraïne plaatsvond. Omdat de Amerikanen onze vrienden waren, spraken we lang in Nijmegen ten onrechte van het ‘Vergissingsbombardement’.

Mensenrechten: recht op leven (art. 3).

route13
Monument De Schommel                                                                De speelplaats van de school voor 1940

Download de app
rightswalk logoJe kunt de app Amnesty RightsWalk gratis downloaden via Play Store voor een Androïd-toestel en bij een Iphone via App Store Apps Downloaden.

Wandel met Amnesty Nijmegen mee
Je kunt zelf de wandeling met je smartphone doen, maar Amnesty Nijmegen biedt ook diverse wandelingen aan. Tijdens onze wandeling krijg je extra informatie van de 14 stops en grote A3-foto's te zien van de situatie nu en de situatie zoals die in 1940-1945 was. Heb je interesse? Heb je een groep van minimaal 8 mensen kunnen regelen? Stuur een email naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en we nemen contact met je op over mogelijke data en tijden. Waarschijnlijk bieden we enkele wandelingen aan op een zaterdagochtend.

Lees ook het interview over de app in het Universiteitsblad Vox.