Nijmegen door de mensenrechtenbril

mensenrechtenbril01
In het midden: burgemeester Bruls, (voormalige) wethouder Frings en (voormalige) voorzitter Selman van de Adviescommissie Allochtonen

Aansluitend bij het nieuwe 'Programma Mensenrechten in Nederland' van Amnesty Nederland heeft de lokale groep Nijmegen in 2012 het initiatief genomen om in gesprek te komen met de Nijmeegse politiek. Na een voorbereidend gesprek in oktober was het zover. Op 19 februari kwam een bijzonder gezelschap bijeen om met z'n allen door een heuse mensenrechtenbril naar het Nijmeegse beleid te kijken.

Aanwezig waren burgemeester Bruls, de wethouders Frings, Beertens en Tankir, de leden van vier Adviescommissies (Adviescommisie Allochtonen, Adviescommissie Jeugd, Maatschappelijke Opvang en Gehandicaptenbeleid, Adviescommissie Homo-lesbisch beleid en Adviescommissie Seniorenbelid), enkele raadsleden en beleidsambenarenén vertegenwoordigers van Amnesty Nijmegen en Ieder1Gelijk.

De avond werd geopend door professor Barbara Oomen (decaan van de Roosevelt Academy in Middelburg en hoogleraar rechtssociologie aan de Universiteit van Utrecht). Zij hield een inleiding over het belang van mensenrechten voor gemeenten: 'leg al je beleidsvoornemens langs de mensenrechten-meetlat' was haar motto.

mensenrechtenbril04Professor Barbara Oomen en programmacoördinator Dave Hardy

Dave Hardy, programmacoördinator bij Amnesty Nederland, liet de aanwezigen door een mensenrechtenbril kijken naar een aantal maatschappelijke problemen waar gemeenten mee worden geconfronteerd.

mensenrechtenbril02

mensenrechtenbril03

Burgemeester Bruls en ook de wethouders hebben toegezegd de aanbevelingen voor Nijmegen zeker ter harte te nemen. B & W zullen bekijken of Nijmegen een mensenrechtenstad kan worden, op navolging van Utrecht, de eerste en tot nu toe enige mensenrechtenstad in Nederland die door de Verenigde Naties is erkend.

Zie onze Fotogalerij voor meer foto's.