Mensenrechtenverdediger Mamikon

mamikon1

De zestiende mensenrechtenverdediger van het Shelter City-project was Mamikon uit Armenië. Mamikon was een LHBTQIA-activist. In 2007 richtte hij Pink Armenië op, een organisatie die steun biedt aan de LHBTQIA-femeenschap in Armenië. Met zijn organisatie probeert Mamikon de rechten van de gemeenschap te verbeteren en druk uit te oefenen op het huidige Armeense beleid. Daarnaast is hij betrokken bij verschillende werkgroepen die zich focussen op problemen rondom hiv en aids in het land. In 2018 werd hij verkozen tot voorzitter van Human Rights House Yeveran, een net werk van organisaties voor de bescherming van mensenrechtenverdedigers, activisten en journalisten.

Hij was te gast in Nijmegen van 20 maart tot 28 mei 2023.

mamikon3Voorzitter Harry van Amnesty Nijmegen nam hem mee naar het Arboratum en Het Depot in Wageningen

Mamikon heeft diverse colleges van de Radoud Universiteit gevolgd over 'Vergelijkende analyse van buitenlands beleid.' Hij was aanwezig bij het vijftigjarig jubileum van Amnesty Nijmegen en heeft verschillende gastlessen gegeven samen met leden van de Scholengroep.