Lezingencyclus: Achtergronden bij de oorlog in Oekraïne

Al meer dan een jaar zagen wij op de TV de rampzalige gevolgen van de Russisch invasie in Oekraïne en vingen we we een groot aantal vluchtelingen op. Enkele achtergronden bij deze oorlog probeerden we te belichten in een lezingencyclus van drie afzonderlijk te volgen avonden.

lezingencyclus publiek

1) Wat zit in het hoofd van Poetin? (11 mei)

President Poetin gaf enkele jaren geleden aan alle gouverneurs van Rusland drie filosofische boeken cadeau, van Vladimir Solovjóv (1853-1900), Nikolaj Berdjájev (1874-1948) en Ivan Iljin (1883 -1954). Of die gouverneurs dat gelezen hebben is de vraag.
De spreker, Evert van der Zweerde, prof. politieke filosofie aan de Radbouduniversiteit en Ruslandkenner, heeft ze wel gelezen en kon een inzicht geven in de ideeënwereld rond Poetin.

poetinsvoorbeelden 750
Solovjóv, Berdjájev en Iljin: de drie mannen die Poetin hebben beïnvloed

Klik hier voor een inhoudelijk verslag

2) De gevolgen van de oorlog voor Russische migranten en Oekraïense vluchtelingen (25 mei)
De oorlog in Oekraïne betekent voor veel Russische migranten een identiteitscrisis. Waarom is het weer niet gelukt van Rusland een prettig land te maken? De conclusies die men hieruit trekt zijn heel verschillend. De Oekraïnse vluchtelingen zijn in de eerste plaats bezig hier hun leven op te bouwen. Er is veel solidariteit en dat helpt. Een deel van hen is Russisch sprekend, een deel Oekraïens sprekend. De meeste van hen gaan niet naar officiële bijeenkomsten. De spreker, Paul Baars en lid van Amnesty, was betrokken bij de stedenband van Nijmegen met Pskov en betrokken bij de opvang van Oekräiense vluchtelingen, vooral in Deventer.

oekraiensevluchtelingen

Klik hier
 voor een inhoudelijk verslag

3) De rol van religie in deze oorlog (8 juni)

President Poetin en patriarch Kyrill zijn niet van de TV weg te slaan in Rusland. Voor hen is de oorlog in Oekraïne een ‘heilige oorlog’. Er lijkt in Rusland geen scheiding tussen kerk en staat te bestaan en geen godsdienstvrijheid. Oekraïne is een pluriform land ook in kerkelijk opzicht. Maar die pluriformiteit staat na een jaar oorlog onder druk.
De sprekers waren Alfons Brüning, directeur van het Instituut voor Oosters Christendom van de Radboud Universiteit en vader Theodoor van der Voort, priester van de Russisch-orthodoxe parochie van Deventer.

religie oorlog

Klik hier voor een inhoudelijk verslag