Mensenrechtenverdediger Angel

angel

De zeventiende mensenrechtenverdediger van het Shelter City-project was Angel uit Mexico. Angel is een inheemse mensenrechtenactivist uit Mexico. Hij werkt voor het gemeenschapscentrum van U Kúuchil K Ch'i'ibalo'on, waar hij de overgeërfde waarden van zijn Maya-voorouders promoot en onderwijst. In het centrum werkt hij ook samen met inheemse, mensenrechten- en milieuorganisaties om de rechten van de inheemse bevolking te bevorderen. Met zijn werk verdedigt en onthult Angel wreedheden tegen inheemse bevolkingsgroepen en verdedigt hij hun culturele erfgoed en talen.
Angel is uitgesproken in zijn kritiek op het megaproject van de Maya-trein die dwars door het schiereiland Yucatan moet gaan rijden en waarvoor 10 miljoen bomen gekapt moeten worden. Door zijn protesten is hij het doelwit geworden van ernstige bedreigingen en pesterijen, zowel offline als online.

Angel was in Nijmegen te gast van 15 september tot 12 december 2023.

Angel heeft samen met leden van de Scholengroep gastlessen gegeven op het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Hij was ook columnist van de Write for Rights in de Openbare Biblitheek de Mariënburg. Zijn (vertaalde) column vindt u hier. Tijdens de Write for Rights leidde hij burgemeester Bruls ook rond bij de tentoonstelling Máasewáal, een tentoonstelling over het dagelijks leven van de Maya’s, met teksten, gedichten en foto's van Angel zelf.

angel2