Vrouwenlied tijdens Internationale Vrouwendag

Op zondag 20 maart 2011 werd Internationale Vrouwendag in Nijmegen gevierd. Op deze dag vonden er verschillende activiteiten plaats op diverse locaties in Nijmegen. Natuurlijk kon de Vrouwenrechtengroep Amnesty Nijmegen op deze dag niet ontbreken. De aftrap van die dag vond om 13.00 uur plaats bij het Marikenbeeld op de Grote Markt met de première van het ‘Vrouwenlied’.

20maart2011 01

De aftrap werd gedaan door Simone Claus, (toenmalig) raadslid van Groen Links en bestuurslid van het Internationaal Vrouwencentrum.

Het Vrouwenlied, alleen voor vrouwenstemmen, is speciaal voor deze dag gecomponeerd door de Nijmeegse dirigent José Doodkorte op tekst van de Nijmeegse dichteres Marjolein Pieks. Het lied werd gezongen door een aantal vrouwen van binnen en buiten Amnesty. Het lied paste goed bij het thema van dat jaar: kunst en cultuur onder de titel ‘V/M in Woord en Beeld’.

20maart2011 02

Vanaf 14.00 uur was er in Wijkcentrum Burghardt een feestelijk en gevarieerd programma. De Vrouwenrechtengroep van Amnesty Nijmegen was een van de deelnemende standhouders. De middag werd geopend met een lezing van Mirjam Wester (conservator hedendaagse kunst van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem), zij besprak en toonde in haar lezing kunst uit verschillende culturen die man-vrouwverhoudingen ter discussie stelde, gevolgd door een forumdiscussie met de zaal.

20maart2011 04

Het publiek kan daarna deelnemen aan het Interactief Theater over rolpatronen in het gezin. De acteurs hadden scènes neergezet die herkenbaar zijn voor vaders en moeders, dit deden zij met veel humor.
De Internationale Vrouwendag zou worden afgesloten zoals het is geopend: namelijk met het speciale vrouwenlied, deze maal voorgelezen door Hélène van der Sijp.