Write for Rights 2023

Amnesty Nijmegen organiseerde wederom in de Openbare Bibliotheek De Mariënburg haar jaarlijkse Write for Rights. We schreven voor 11 mensen uit 10 verschillende landen: Uncle Pabai en Uncle Paul (Australië), Ana Maria Santos Cruz (Brazilië), Ahmed Mansoor (Emiraten), Thulani Maseko (Eswatini, de nieuwe naam van Swaziland), Rita Karasartova (Kirgizië), Justyna Wydrzyńska (Polen), Sawyeddollah (Myanmar), Chaima Issa (Tunesië), Rocky Myers (Verenigde Staten) en Thapelo Mohapi (Zuid-Afrika).

writeforrights2023 slideshow

Er kwamen net als vorig jaar naar schatting zo'n 300 mensen op onze Write for Rights af. Tezamen schreven ze 1094 brieven en briefkaarten, ongeveer evenveel als vorig jaar (toen 1112).

w4r2023 02

w4R2023 01

Met ons schreven 12 organisaties mee: Gemeente Nijmegen (zeven gemeenteraadsleden, wethouder Daemen en burgemeester Bruls), diverse medewerkers van de OB De Mariënburg, Books for Life Nijmegen, Bureau Wijland, COC Nijmegen, Dito!, Shelter City Nijmegen, Stemmen uit Nijmegen, Stichting GAST, Stichting KUS, Wereldvrouwenhuis Mariam van Nijmegen en VluchtelingenWerk Nijmegen.

Burgemeester Bruls hield weer een indrukwekkende speech over verantwoordelijkheden die op onze schouders rusten voor vrijheden en rechten van de ander.

w4r2023 bruls

We hadden ook twee tentoonstellingen die met de mensenrechten verbonden waren: de tentoonstelllingen Máasewáal en Queer Crips - Real People.

Ter verpozing tijdens het schrijfwerk verzorgden wij een programma met vier dichters en twee columnisten: Qader Shafiq, Harry van de Vijfeijke, Liesbeth Ulijn, Thijs Kersten, Conrad Savy en Angel Sulub.

Geheel spontaan en niet-geboekt zongen en speelden de zangeres Esther Croezen en pianiste Cecile van Duinhoven een klassiek repertoire.

We bedanken het aanwezige publiek, alle Amnesty-vrijwilligers en medewerkers van de bibliotheek, de meeschrijvende organisaties, de dichters en columnisten en de zangeres en pianiste. Speciale dank gaat ook uit naar Kay Smith en Dilayla Nagtegaal, twee leerlingen van het Thomas á Kempis College, die onze bezoekers bevraagd hebben met een enquêteformulier.

W4R2023 Kay Dilayla

Dankzij hen allen is de Write for Rights weer een groot succes geworden.

W4R2023 PR

Zie ook het A1-affiche dat wij speciaal voor deze dag hebben laten drukken (pdf in A3).