Stemmen uit Nijmegen

Twaalf mensen uit Nijmegen vormden in 2023 samen Stemmen uit Nijmegen, het aanspreekpunt voor de gemeente Nijmegen (burgemeester Bruls, wethouder voor inclusie Daemen en betrokken ambtenaren) over het slavernij en koloniale verleden van Nijmegen. De voorzitter van Amnesty Nijmegen is een van hen.

StemmenuitNijmegen 1440pixels
logo sunDe groep mensen kwam voort uit de ondertekenaars van het Manifest 'Nijmegen, ken je koloniale en slavernijverleden' met een bijbehorende Verkenning dat op 1 februari van dat jaar door de 'Werkgroep Koloniaal en slavernijverleden Nijmegen'* aan de gemeente is aangeboden en door de gemeente overgenomen.

* Een samenwerking van Amnesty Nijmegen, GroenLinks Nijmegen, Bij1 Nijmegen en historici van de Radboud Universiteit

aanbieding manifest
vlnr: Nadine van Maasakker-Robertus (Stichting Ayera Awe i Mañan), Burgemeester Bruls,
wethouder voor inclusie Cilia Daemen en Peter van Riel (Stichting Pelita Nijmegen)

Het eerste resultaat was de eerste officiële herdenking en viering van Keti Koti, maar er zijn meer activiteiten van de groep gevolgd en er zullen zeker meer volgen!

Lees ook het artikel over Keti Koti in Nijmegen in De Nijmeegse Stadskrant.