Ezine 71

De gratis digitale nieuwsbrief
van Amnesty Nijmegen

75 jaar Mensenrechten

Op 10 december 1948 is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens door 50 lidstaten van de Verenigde Naties, waaronder Nederland, aangenomen. Later hebben alle 193 landen van de VN de UVRM overgenomen. Sindsdien vieren we 10 december als de Internationale Dag voor de Rechten van de Mens.
Amnesty komt elk jaar rondom die dag in actie voor mensen die onterecht vastzitten of worden bedreigd vanwege hun werk, mening of om wie ze zijn. We sturen honderdduizenden brieven naar koningen, ministers en presidenten en vragen hen een einde te maken aan onrecht. Ieder jaar levert dat succes op. Activisten komen vrij, discriminatie stopt, daders worden berecht.

Write for Rights

In Nijmegen organiseren we op zaterdag 9 december in de Openbare Bibliotheek De Mariënburg onze Write for Rights. We schrijven dit jaar voor 11 mensen uit 10 verschillende landen: Australië, Brazilië, Emiraten, Eswatini (voorheen Swaziland), Kirgizië, Myanmar, Polen, Tunesië, Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

De mensen voor wie we schrijven hebben één ding gemeen: ze zijn opgepakt omdat ze vreedzaam gebruikmaakten van hun recht. Ze hebben niets misdaan, maar worden toch gestraft. Samen zetten we met brieven hun autoriteiten onder druk om hen vrij te laten of gerechtigheid te geven. En met kaarten aan de mensen zelf ben je een grote steun voor hen. We zijn ervan overtuigd dat een grote stapel brieven voor hen het verschil kan maken.

U bent vanaf 10 uur welkom en vanaf 11 uur verzorgen wij ter verpozing tijdens het schrijfwerk een programma aan met de dichters Liesbeth Ulijn, Harry van de Vijfeijke en Qader Shafiq, de campusdichter en spoken-word-artiest Thijs Kersten en de columnisten Conrad Savy (Vredesambassadeur van Nijmegen) en Angel Sulub uit Mexico.

Verschillende organisaties schrijven met ons mee zoals leden van de Gemeenteraad, medewerkers van de Openbare Bibliotheek De Mariënburg, Books4Life Nijmegen, COC Nijmegen, Dito!, Stichting Kus, Bureau Wijland, Shelter City Nijmegen, Stemmen uit Nijmegen en Wereldvrouwenhuis Mariam van Nijmegen.

Amnesty Nijmegen biedt iedereen die met ons mee schrijft gratis koffie en thee aan en ranja voor de kinderen.

Tijdens de Write for Rights kun je ook de tentoonstelling Máasewáal van onze columnist Angel en de tentoonstelling Queer Crips - Real People bekijken.

Schrijf met ons mee: jouw brief kan levens redden!

Locatie: Openbare Bibliotheek De Mariënburg - Mariënburg 29
Datum: Zaterdag 9 december
Tijden: 10-17 uur

Leerlingen van het vak Havo-P

Twee leerlingen van het nieuwe vak Havo-P van het Thomas á Kempis College uit Arnhem hebben als praktische opdracht via affiches en de sociale media de interesse van leerlingen/jongeren voor de Write for Rights geprobeerd te vergroten.

De affiches van Dilayla en Kay (met een eigen QR-code) is door Amnesty Nijmegen voor haar eigen sociale media overgenomen.

De leerlingen zullen voor het tweede deel van hun opdracht tijdens de Write for Rights bezoekers vragen naar hoe zij over de Write for Rights in Nijmegen geïnformeerd zijn. De resultaten daarvan kunnen wij gebruiken voor (nog) meer gerichte publiciteit volgend jaar.

Tentoonstelling Máasewáal

Máasewáal is een tentoonstelling die een blik op de huidige Maya-wereld toont. De foto's en poëzie zijn van Angel Sulub, de Mexicaanse mensenrechtenverdediger die in het kader van het project Shelter City Nijmegen* tijdelijk een plek in Nijmegen heeft gekregen.

Máasewáal is geen verbastering van het land Maas en Waal, maar de verzamelnaam van de groep Maya-gemeenschappen in Quintana Roo in Mexico. Máasewáal is een tentoonstelling over het dagelijks leven van de Maya’s, het belang van verbintenis met de natuur en waardering van de Mayaanse én alle inheemse vrouwen van de wereld die de gemeenschappen tot leven brengen.

De tentoonstelling is tot 11 december tijdens openingstijden in de Openbare Bibliotheek De Mariënburg te bezichtigen.

* Shelter City Nijmegen is een samenwerking van Bureau Wijland, Amnesty Nijmegen, Radboud Universiteit en Gemeente Nijmegen.

Tentoonstelling Queer Crips - Real People

Queer Crips - Real People is een Nijmeegs kunst- & zichtbaarheidsproject vóór en dóór queer mensen met een fysieke handicap.

Queer Crips - Real People is een serie portretten van zes queer mensen met een fysieke handicap. Elk portret laat andere facetten zien, waardoor de serie als geheel een prachtige collage is van eigenschappen, relaties en interacties. Doordat je de serie op alledaagse locaties -zoals op 9 december in de bieb- tegenkomt, laten ze zien dat ze er altijd al zijn. De portretten tonen alternatieve rolmodellen, inspireren en nodigen uit tot reflectie.

Vooraankondiging: Mensenrechtenwandeling
over het koloniale en slavernijverleden in Oost en West

Amnesty Nijmegen heeft al twee mensenrechtenwandelingen die met een app te lopen zijn onder de naam Rights Walk uitgebracht. De eerste had de titel 'Mensenrechten tijdens en na de Tweede Wereldoorlog', de tweede 'Regenboog- en Vrouwenrechten'. De derde zal verschijnen onder de titel 'Het Koloniale en Slavernijverleden in Oost en West'.

Deze derde wandeling voert u langs historische plekken en gebeurtenissen die verbonden zijn met het koloniale en slavernijverleden uit Nederlands-Indië, Suriname en de Antillen en op een of andere manier verbonden zijn met Nijmegen. U kunt daarbij denken aan KNIL-officieren die hun opleiding in Nijmegen kregen en na hun pensionering naar Nijmegen terugkwamen. Maar ook aan loco-burgemeester Triebels die aandelen in een plantage met slaven.

Als de derde wandeling klaar is, zal Amnesty Nijmegen diverse wandelingen aanbieden, maar kun je dat ook met je smartphone doen.

Bent u geïnteresseerd in deze acties of in andere acties van Amnesty Nijmegen? Kijk dan eens op onze website: www.amnestynijmegen.nl.