Scholengroep zoekt nieuwe leden

vacatures scholengroep

De Scholengroep van Amnesty Nijmegen tracht mensen bewust te maken van de inhoud en het belang van de mensenrechten door voorlichting te geven op scholen en door het ontwikkelen van lesmateriaal over kinder- en mensenrechten.

Vrijwilligers van de Scholengroep van Amnesty Nijmegen

• onderhouden contacten met scholen in de buurt en de regio;
  • verzorgen lessen over kinder- en mensenrechten op scholen in Nijmegen en omgeving;
  • verstrekken op verzoek informatie over mensenrechten en Amnesty aan leerlingen en docenten;
  • helpen mee bij het zelf ontwikkelen van lesmaterialen over kinder- en mensenrechten en Amnesty.

Competenties

• Heb je communicatieve vaardigheden, organisatietalent, creativiteit, kun je goed samenwerken en vertoon je initiatief? Allemaal mooi meegenomen, maar enthousiasme is het belangrijkste. Doceren kun je leren. Samen met anderen –we gaan in principe altijd minstens met z’n tweeën naar een school– geef je les en –minstens zo leuk– ontwikkel je lesmateriaal op het gebied van mensenrechten, voor basisschoolleerlingen vanaf groep 6 in het basisonderwijs tot en met volwassenenonderwijs.
  • Vaardigheden in het werken met computerprogramma’s, ervaring in lesgeven, taalvaardigheid, openstaan voor de denkwereld van jonge mensen, het is allemaal belangrijk, maar je kunt het gaandeweg leren. Niemand wordt voor de leeuwen gegooid. Er zijn mensen met jarenlange ervaring die je begeleiden.

Tijdsinvestering

• Je bent beschikbaar tijdens schooltijden of je kunt tijd vrijmaken als er gastlessen worden aangevraagd;
  • De tijdsinvestering is variabel: soms zijn er veel lesaanvragen, soms minder. Ook het aantal lessen en de lestijden zijn variabel en afhankelijk van de vraag van scholen. De tijdsinvestering kan variëren van 2 tot 10 uur per maand, tijdens schooluren.
  • Op de eerste dinsdag van elke maand wordt ’s avonds vergaderd. Geschatte tijdsinvestering: ± 1 ½ uur tot 2 uur per maand.
  • Deelname aan subgroepjes die lesmateriaal ontwikkelen is facultatief, maar een van de leukste en meest inspirerende onderdelen van het scholenwerk. Geschatte tijdsbesteding: 2 tot 4 uur per maand (gedurende een afzienbare periode).

Wat biedt Amnesty?

• Jaarlijkse scholenwerkersdag in Amsterdam;
  • Scholenwerkerstraining via het hoofdkantoor van Amnesty Nederland;
  • Een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid.

Klik hier voor meer informatie over de Scholengroep.

Heb je interesse? Stuur een mail naar Harry de Ridder.