Write for Rights

Op 10 december voerden we actie voor 13 mensen uit 10 verschillende landen: Shahnewaz Chowdhury uit Bangladesh, Luis Manuel Otero Alcántara uit Cuba, Zineb Redouane uit Frankrijk, Chow Hang-tung uit Hong Kong, Vahid Afkari uit Iran, Dorgelesse Nguessan uit Kameroen, Nasser Zefzafi uit Marokko, Yren Rotela en Mariana Sepúlveda uit Paraguay, Aleksandra Skochilenko uit Rusland en Cecillia, Joanah en Netsai uit Zimbabwe.

w4r 750pixels

De mensen voor wie we schreven hadden één ding gemeen: ze zijn opgepakt omdat ze vreedzaam gebruikmaakten van hun recht om te demonstreren. Ze hebben niets misdaan, maar worden toch gestraft.

w4r2022 brievenbussen1

Er kwamen naar schatting zo'n 300 mensen op onze Write for Rights af. Tezamen schreven ze 1112 brieven en briefkaarten. Dat is wat minder dan voor de coronatijd, maar veel belangrijker: de sfeer was erg goed.

w4r publiek1w4r publiek2

Met ons schreven de volgende organisaties mee: leden van de Gemeenteraad, medewerkers van de Openbare Bibliotheek De Mariënburg, Books4Life Nijmegen, COC Nijmegen, Stichting Kus, Bureau Wijland, Shelter City Nijmegen, Wereldvrouwenhuis Mariam van Nijmegen en de Christelijke Studentenvereniging VGSN-TQ.

Ook burgemeester Bruls schreef met ons mee, maar niet voordat hij weer uit het hoofd een bevlogen speech hield. Verder kwamen Bert Hogemans (directeur van de openbare bibliotheek De Mariënburg) en onze eigen gastdame Miranda Florussen aan het woord.

w4r burgemeester directeur

Ter verpozing tijdens het schrijfwerk verzorgden wij een programma met columniste Jodesz uit de Filippijnen, met de dichters Harry van de Vijfeijke, Marjolein Pieks en Qader Shafiq, met de spoken-word-artiesten Nadine van Maasakker en Sandra Pham en met zangeres en pianiste Jolinde Lucas, die samen met Janine Plug ook als duo zichzelf op de gitaar begeleidden.

Terwijl de ouders schreven, konden kinderen terecht voor een speciaal kinderprogramma: voorlezen aan kinderen van 4+.

Net als vorig keer is dankzij het aanwezige publiek, alle Amnesty-vrijwilligers en medewerkers van de bibliotheek, de meeschrijvende organisaties, de columnist, de dichters, de spoken word-artiesten en het zangduo weer een groot succes geworden.

w4r publiek3

Op zaterdag 9 december 2023 bent u wederom van harte welkom voor de volgende editie van Amnesty's Write For Rights.

w4r2022 2banners

Zie ook het A1-affiche dat wij speciaal voor deze dag hebben laten drukken (pdf in A3).