Fietsactie: Zoek de grens op! / Suche die Grenze auf!

zoekdegrensop bordbijboog

Midden op de grens tussen Nederland en Duitsland, langs de voormalige spoorlijn tussen Groesbeek en Kleve, hielden leden van Amnesty Nijmegen en Amnesty Kleve de gezamenlijk actie 'Zoek de grens op! / Suche die Grenze auf!' op 7 mei. De aanleiding was de Internationale Dag voor de Persvrijheid van 3 mei. We fietsten vanuit twee kanten vanuit Kleve en Nijmegen op het fietspad langs de “Grensland Draisine” naar de boog bij de Nederlands/Duitse grens.

zoekdegrensop aankomstteamkleveDe aankomst van het team van Amnesty Kleve

We hadden informatiestands en activiteiten voor de voorbijkomende fietsers en fietsers op de draisines.

zoekdegrensop tekenactie

Het motto was: 'Persvrijheid is grenzeloos / Die Pressefreiheit ist grenzenlos'.

zoekdegrensop draisinefietsers02

Vanuit Kleve was er aandacht voor de situatie in Ethiopië en vanuit Nijmegen voor de situatie in Rusland, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de zusterstad Pskov.

zoekdegrensop draisinefietsers01

We kunnen terugkijken op een succesvolle actie en een succesvolle samenwerking. Beide Amnestygroepen zullen vaker gaan samenwerken!

zoekdegrensop vanduitslandnaarnederland

De leden van Amnesty Nijmegen en Amnesty Kleve, vanuit Duitsland gezien (foto boven) en gezien vanuit Nederland (foto onder)

zoekdegrensop vannederlandnaarduitsland

Für die Deutschen: Der Bericht der Amnesty-Gruppe Kleve: https://amnesty-kleve.de/2022/05/demonstration-fuer-die-pressefreiheit-in-europa/.

De Gelderlander en Niederrhein Nachrichten hebben aan de fietsactie aandacht besteed.