Tentoonstelling over Vrijheid van Meningsuiting

Ter ere van de Internationale Dag van de Rechten van de Mens en de Write for Rights op 10 december toonde Amnesty Nijmegen in de Openbare Bibliotheek De Mariënburg in de maand december de kunsttentoonstelling 'Vrijheid van Meningsuiting'.

Het recht om je als mens vrij te mogen uiten, een eigen mening te vormen en informatie op te sporen, ontvangen of doorgeven, staat beschreven in artikel 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. In 2023 bestaat de Mensenrechtenverklaring 75 jaar.

Wereldwijd staat uitingsvrijheid steeds meer onder druk. Denk bijvoorbeeld aan de ontelbare bedreigingen van en tientallen moorden op journalisten per jaar. Of aan de discussies over fake news en de vraag of je überhaupt nog informatie kunt opzoeken of doorgeven, zonder inmenging of zelfs censuur van bedrijven als Facebook en Google.

Diverse Nederlandse organisaties en activisten hebben aan jonge grafisch kunstenaars gevraagd affiches te ontwerpen voor een tentoonstelling over Artikel 19. Aan de bezoeker bood de expositie 10 visuele argumenten waarom het recht op vrijheid vanmeningsuiting zo wezenlijk is.

De tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij: Amnesty International, Bits of Freedom, het College voor de Rechten van de Mens, Free Press Unlimited, Glenn Helberg, het Humanistisch Verbond, Fauzia Ilias, de Nederlandse Unesco Commissie, de Raad voor de Journalistiek en de Unesco Jongerencommissie.

De affiches zijn gemaakt door grafisch ontwerpers die enkele jaren geleden examen deden bij verschillende kunstacademies. Beatriz Conefrey en Vera Rijks aan de Gerrit Rietveld Academie uit Amsterdam, Jerry Estié aan de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam, Pascalle van Gerwen en Anouk Krus aan Academie st. Joost uit Den Bosch.

twee affiches expositie