Kinderbevrijdingsfestival

KINDERBEVRIJDINGSFESTIVAL2022 02

5 mei staat in het teken van het vieren van vrijheid. Daarom organiseerde Amnesty Nijmegen tijdens het Kinderbevrijdingsfestival in De Lindenberg een feestelijke activiteit met drie verschillende activiteiten voor kinderen van ± 3 tot 12 jaar.

De hele middag was er een gezellige drukte.

gezelligedrukte

Kinderen konden met behulp van vingerverf en hun handen een “hand”tekening zetten.

handtekenen01

Deze kinderhandtekeningen kwamen op een groot wit doek en ...

handtekenen02

...hiervan werd vervolgens een foto gemaakt om op te sturen naar gewetensgevangenen uit de Jongerengroetenlijst*.

handtekenen03

De kinderen konden ook tekeningen maken, ook voor gewetensgevangenen uit de Jongerengroetenlijst*.

tekeningenmaken

Populair zijn elk jaar de buttons. Ook dit hadden we een aantal voorbeelden van Amnesty-afbeeldingen bij ons voor onze buttonmachine, maar de kinderen kunnen ook hun eigen button maken.

buttonmaken

* We stuurden de tekeningen naar drie verschillende mensen en organisaties:

1. Grassy Narrows (Canada)
    De inheemse Anishinaabe-gemeenschap van Grassy Narrows leeft bij een rivier die 50 jaar geleden vervuild werd door een papierfabriek. Het afval blijkt vol kwikte zitten. De mensen werden ziek van vissen die ze aten en het water dat ze dronken. De Canadese overheid doet niets en maakt de rivier niet schoon. De jongeren van Gassy Narrows komen in actie en eisen een oplossing. In 2020 opende de regering een verzorgingstehuis voor de mensen die ziek zijn door het kwik. Maar de rivier is nog niet schoon. De jingeren gaan daarom door met hun acties>

2. Rung (Thailand)
    Tijdens grote demoinstraties in 2020 en 2021 vroegen Thaise jongeren om veranderingen in de politiek, de wetgeving en het onderwijs. Ze kwamen op voor de rechten van lhbti'ers, vrouwen en kinderen. Rung was een leider van de protesten. Ze werd in maart 2021 gearresteerd. Ze loopt de kans dat ze voor de rest van haar leven in de gevangenis moet zitten.

3. Let's talk about YES (Nederland)
    Er gebeuren vervelende dingen die met ongewenste intimiteiten te maken hebben. Amnesty vindt dat er een betere wet moet komen die slachtoffers beter beschermen. Jongeren voeren acties opo school in Nederland en krijgen soms vervelende reacties. Kaartjes van de campagne Let's Talk About YES kunnen helpen.

5mei gezelligedrukte2