Internationale Vrouwendag: Huiselijk Geweld

Op dinsdag 8 maart organiseerde de Vrouwenrechtengroep van Amnesty Nijmegen een evenement ter ere van Internationale Vrouwendag. Dit is een jaarlijkse traditie, en dit jaar was het thema: huiselijk geweld. Rond half 8 begonnen de bezoekers langzaam binnen te stromen in de bibliotheek Mariënburg, waar dit evenement plaats vond. Iets na acht uur trapten Marijke en Rinus (twee leden van de Vrouwenrechten-groep) af met een kort eerbetoon aan Hélène, die recentelijk overleden is. Zij was zowel de voorzitster als de oprichter van de Vrouwenrechtengroep en fungeerde altijd als de wind achter de zeilen van deze groep. Het doet ons allen veel pijn dat ze zich niet meer in ons midden bevindt.

marijke en rinus

Na dit mooie eerbetoon gingen we verder met de eerste spreker van de avond: Lisette Pouls van Moviera. Deze organisatie die slachtoffers en daders van huiselijk geweld helpt om veiligheid in gezinnen en relaties duurzaam te herstellen, kans op herhaling van geweld te verkleinen, en werkt aan herstel om terugval te voorkomen. Ze had het over de dilemma's die toeschouwers ervaren bij het signaleren van geweld. Hierbij nam ze een opvallend voorbeeld aan over genderongelijkheid in het ingrijpen bij straatgeweld. Als een man op straat publiekelijk mishandeld wordt door een vrouw grijpt niemand in, maar als een vrouw op straat publiekelijk mishandeld wordt door een man grijpen mensen wel in.

lisettepouls

Vervolgens was het aan theatergroep Binnenste Buiten om een wat luchtigere sfeer aan te brengen tijdens dit zware thema. Deze theatergroep zette een sterk staaltje improvisatie theater neer, en maakte gebruik van aanwijzingen van het publiek om bepaalde onderwerpen te bepalen. Dit deden ze op een laagdrempelige interactieve manier en nadat ze klaar waren had iedereen goed gelachen en was klaar voor de volgende spreker. Als u benieuwd bent naar deze theatergroep, ze hebben op 8 april om 20:00 een voorstelling bij de verspiegeling. U kunt ze opzoeken op Instagram of Facebook.

innenstebuiten

Hierna was Anita Wix aan de beurt. Anita is een ervaringsdeskundige als het aankomt op huiselijk geweld. Ze nam ons op een unieke manier mee in haar eigen verhaal, legde een link met de mensenrechten en ervaringen, en kon het zo beeldend en gedetailleerd vertellen dat het soms echt voelde alsof je het een beetje mee beleefde. Ze sprak bijvoorbeeld over dat ze ooit zelf in de Libelle had gelezen over vrouwen die mishandeld waren en echt dacht "Wat vervelend, maar mij zal zoiets nooit overkomen". Ze gaf ons een uniek inkijkje op hoe psychisch geweld soms nog veel ingewikkelder is te herkennen dan fysiek geweld. Hierbij vertelde ze over het concept "gaslighting"  waarbij de geweldpleger je als het ware zo ridiculiseert of afleidt dat je denkt dat het aan jou ligt. Je komt soms zo in de denkwereld van de pleger dat je je er daar helemaal op aan gaat passen. Anita heeft een boek geschreven over haar ervaringen en evenals een stichting die mensen in een soortgelijke situatie als zij helpen. Hier kun je meer over vinden op anitawix.nl

anitawix

Tot slot werd de avond afgesloten met drie prachtige kunstwerken van kunstenares Syl Tuerlings. Dit waren 3 werken gemaakt van ijzer die als het ware alledrie stonden voor verschillende staten van "zijn" in een gewelddadige relatie. Het begon met de persoon zelf, toen kwamen ze samen, en de derde was de meest ingewikkelde verwikkelde situatie waar soms ook nog kinderen bij in verbonden waren en ook de huiselijk geweld situatie complexer werd. Haar uitleg* hiervan was een mooie afsluiting van de avond en bracht als het ware de twee sprekers beeldend samen. Syl is te vinden op: https://sylweldart.com

syltuerlings 08032022
Scrasses of the soul.
  1. Links: Twee onmogelijke kubussen. Zij rollen door het leven.
  2. Midden: Verliefdheid verbindt zich. patronen van verdrukking worden niet herkent of worden genegeerd. de emotionele verbinding is sterker.
  3. Rechts: Al het geweld staat gegrift op hun netvlies. De scrasses of the soul.

Hierna kon iedereen nog even napraten onder het genot van een drankje, om de avond toch luchtig af te sluiten. Al met al zijn we erg tevreden! Hartelijk dank aan de sprekers, de aanwezigen en de bibliotheek waar we wederom een fijn evenement neer hebben kunnen zetten!!"

publiek 08032022